Fredagstipset: Lättlästa deckare

05 november 2010

Den här fredagen tipsar vi om nya lättlästa deckare som kommit ut i år.

Först ut är Håkan Nessers novellsaling som heter Ett stillsamt litet mord. Här finns tre spännande berättelser i lagom kort format, baserade på Nessers bok Från doktor Klimkes horisont.

Bodil Mårtensson har skrivit en deckare som heter Glasets hemlighet och utspelar sig i det smäländska glasriket. Annelie Bendelin är journalist och får av antikhandlare Gerner låna ett champagneglas. Men Gerner blir mördad dagen efter. Vad hon inte vet är att mördaren jagar henne medan hon försöker lösa glasets hemlighet.

En alltid spännande klassiker är Dr Jekyll och mr Hyde. LL-förlaget har gett ut en ny lättläst utgåva om advokaten Utterson som inser att de båda männen, den vänlige doktorn och den vidrige mördaren mr Hyde, har något gemensamt. Mer gemensamt än någon kan ana. Sanningen om dr Jekyll och mr Hyde visar sig vara fruktansvärd.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: